Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy są zobowiązani do przeprowadzenia spisu natury w różnych sytuacjach, lecz to remanent na koniec każdego roku podatkowego to obowiązek obejmujący wszystkich podatników.
Inwentaryzacja obejmuje kilka etapów:
1. Weryfikację faktycznie posiadanej ilości składników takich jak materiały, towary, półprodukty, wyroby gotowe itp.
2. Zatwierdzenie zweryfikowanej ilości po porównaniu z ewidencją.
3. Wycenę poszczególnych składników według ceny zakupu, nabycia, wytworzenia lub według cen rynkowych
Przeprowadzenie inwentaryzacji w Odoo może przebiegać różnie, w zależności od uwarunkowań w firmie, w szczególności istotne są kwestie:
Czy inwentaryzacja będzie przeprowadzana z pomocą skanerów mobilnych, papierowych arkuszy, bezpośrednio w aplikacji magazynowanie (MAGAZYNOWANIE >>Operacje>> Aktualizacje stanów magazynowych) czy w plikach xls, które będą następnie importowane przez osobę nadzorującą inwentaryzację od strony technicznej.
Czy magazyn jest podzielony na strefy lokalizacje oznaczone kodami kreskowymi, czy produkty są oklejone kodami kreskowymi.
Ile osób jednocześnie będzie dokonywało inwentaryzacji i jak wygląda procedura weryfikacji i ponownego liczenia w sytuacji, gdy stwierdzone są nieprawidłowe (niezgodne z ewidencyjnymi) ilości.
ARKUSZE PAPIEROWE
Pierwszą z metod jest wygenerowanie arkuszy papierowych:
Drukujemy arkusz:
Generuje nam się arkusz pogrupowany według lokalizacji, produktu, partii oraz paczki, jeśli stosujemy śledzenie i mamy przechowywane produkty w paczkach.
Po uzupełnieniu papierowych arkuszy – informacje muszą zostać wpisane do systemu w zakładce Aktualizacji stanów magazynowych.
Możemy pogrupować wg miejsca lub produktu (w zależności od organizacji naszego magazynu):
Po wprowadzeniu ilości zliczonej system automatycznie wyliczy różnice ilościowe i wyświetli je w kolorze zielonym oraz czerwonym – dalej procedura jest wspólna dla innych metod.
SKANER MOBILNY
Jeśli w firmie mamy lokalizacje oklejone kodami kreskowymi (lub jedną strefę dla której wygenerujemy kod) oraz nasze produkty są oklejone kodami kreskowymi możemy wykorzystać urządzenia mobilne (skanery lub telefony z opcją skanera).
Kody kreskowe lokalizacji możemy wydrukować do PDF
Aby rozpocząć inwentaryzację logujemy się do aplikacji Odoo i wybieramy aplikację Kod kreskowy
Następnie przycisk Aktualizacje stanów magazynowych
Skanujemy zawsze najpierw lokalizację:
Następnie kolejno produkty w lokalizacji
Po zakończeniu liczenia w jednej lokalizacji skanujemy kod kolejnej lokalizacji i zaczynamy skanowanie produktów.
Jeśli zeskanujemy dwa razy ten sam kod w tej lokalizacji system doda kolejną sztukę:
Jeśli skanujemy produkt, który w ewidencji występuje w danej lokalizacji widzimy porównanie do wartości ewidencyjnej.
Jeśli ilość jest zgodna z ewidencyjną – świeci na zielono, na poniższej ilustracji widzimy – Materiał 1 w ilości zgodnej na półce, Dwa wyroby gotowe według systemu nie powinny występować na tej półce (Być może w ewidencji znajdują się pod innym adresem – to weryfikujemy na drugim etapie inwentaryzacji).
Poza wielokrotnym skanowanie produktu możemy modyfikować ilości także na inne sposoby:
Klikając ikony zmieniamy ilość o 1 szt (przydatne np. gdy przypadkowo klikniemy i zeskanujemy dwa razy sztukę, którą mamy w dłoni – pozwala na szybką korektę.
Opcja edycji pozwala na wpisywanie ilości z klawiatury numerycznej.
Uwaga – wciśnięcie guzika z cyfrą nie resetuje tego, co już jest wprowadzone:
Po wprowadzeniu „15” będzie 115, jeśli nie wykasujemy ilości.
Kliknięcie POTWIERDŹ zapisuje ilość.
Akcja ta pozwala także na zapisanie dotychczasowo zeskanowanych ilości produktów w bazie danych. To bardzo ważne zwłaszcza w sytuacji, gdy mamy bardzo wiele produktów pod jednym adresem lokalizacji (np. cała alejka, całe pomieszczenie to jeden adres).
System automatycznie wysyła informacje przy przejściu do innej lokalizacji, ale jeśli nie zmieniamy lokalizacji często – warto co jakiś czas kliknąć a następnie
, bo osoba nadzorująca inwentaryzację będzie widziała zaktualizowane (już policzone) dane wraz z informacją o zalogowanym użytkowniku, który dane wprowadził. Unikniemy także problemów, gdyby zawiesiło nam się urządzenie mobilne.
Podczas inwentaryzacji z użyciem skanera mobilnego należy uważać, żeby przedwcześnie nie zatwierdzić inwentaryzacji klikając ZASTOSUJ (przed weryfikacją), gdyż skutkuje to natychmiastowym powstanie zapisów księgowych oraz aktualizacją wyceny magazynów.
Trilab bardzo często na prośbę klientów wdraża modyfikację polegającą na ukryciu przycisku ZASTOSUJ
Uwaga: Jeśli dwóch różnych użytkowników zeskanuje ten sam produkt w tej samej lokalizacji mogą występować błędy w bazie danych.
Aby temu zapobiec, gdy mamy tylko jedną strefę, np. w POS tworzy się czasem strefy pomocnicze (jedna strefa dla każdego urządzenia (np. CZERWONY, ZIELONY, ŻÓŁTY i oznacza zeskanowane już produkty na półkach np. naklejając markery / karteczki post -it) z założeniem, że finalne dane będą przypisane do strefy właściwej a strefy pomocnicze CZERWONY, ZIELONY I ŻÓŁTY po zsumowaniu ilości wyzerowane.
Przykład: Według inwentaryzacji powinniśmy mieć 10 szt. wyrobu 1 oraz 8 szt. Wyrobu 2
Po skanowaniu mamy dane z trzech skanerów i sumy zgrupowane po produktach:
Po aktualizacji i weryfikacji do zatwierdzenia – wyzerowane pozycje z lokalizacji tymczasowych i wpisana suma w zliczonych:
WPROWADZANIE DANYCH W BACKENDZIE:
Trzecia metoda polega na wprowadzaniu danych w aplikacji magazynowanie w zakładce aktualizacje stanów magazynowych. Dane wprowadzamy do kolumny ilość zliczona. Jest to analogiczny proces do czynności operatora przepisującego dane z arkuszy papierowych.
Aby dodać pozycję dla której nie mamy wiersza do zaktualizowania (LOKALIZACJA | PRODUKT | ILOŚĆ NA STANIE), która nie występowała w ewidencji klikamy NOWE:
Wprowadzamy lokalizację, produkt i ilość.
Jeśli pogrupujemy według miejsca lub produktu pojawi nam się link Dodaj pozycję – z predefiniowanym wpisem zgodnym z grupą w której wpisujemy
Grupowanie po produkcie pozwala także na ocenę zgodności sum poszczególnych indeksów (możemy mieć w ewidencji złe adresy, ale sumy prawidłowe – łączne zaakceptowanie inwentaryzacji w dwóch lokalizacjach będzie neutralne pod względem wyceny wartości magazynów a będzie skutkowało prawdziwym obrazem inwentarza) – przykład brakująca w POS 1 szt. Jest nadmiarowo w A_R01_P01
WERYFIKACJA ROZBIEŻNOŚCI W ILOŚCIACH
Niezależnie od tego jak wygląda pierwszy etap wprowadzania danych przed zatwierdzeniem i zaksięgowaniem inwentaryzacji należy zweryfikować wprowadzone informacje.
Podczas weryfikacji poprawności kontrolujemy zarówno ilości (i w razie potrzeby zlecamy powtórne liczenie), jak również możemy chcieć zweryfikować wartość inwentaryzacji przed zakończeniem liczenia.
Możemy stworzyć filtry pokazujące wyłącznie rekordy z różnicą przez zastosowanie Własnych filtrów